تبلیغات
sport - وعده های غذایی
sport

 

وعده های مهم غذایی

 

صبحانه:

این وعده مهمترین وعده غذایی است که متاسفانه ما ایرانی ها کمترین اهمیت را بر آن قائلیم.اهمیت این وعده به دلیل این است که بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب قرار دارد.

ما اگر میانگین 8 ساعت خواب شبانه داشته باشیم و آخرین وعده غذایی را 2 ساعت قبل از خواب داشته باشیم ، یعنی 10 ساعت به بدن ما غذایی نرسیده و بدن به شدت احتیاج به یک وعده غذایی کامل دارد.

چرا صبحانه مهم است؟

یک روز بدون صبحانه قطعا برای ما روزی پرتنش خواهد بود.شما بسیار بی حوصله و عصبی خواهید بود و حتی ممکن است دچار افت قند و ضعف و بی حالی شوید.

اگر وعده ناهار را 12-13 در نظر بگیرید و صبحانه را نیز حذف کرده باشید،حدودا 12 تا 13 ساعت به بدن شما چیزی نرسیده.که این ظلم بزرگی به شما و بدن شماست و باعث از بین رفتن عضلات شما خواهد شد.که در مباحث بعدی این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

مهم ترین وعده غذایی چه برای افراد معمولی(غیر ورزشکار) چه برای ورزشکاران صبحانه است.

مهم ترین مواد غذایی و بهترین آنها برای صبحانه:

سعی کنید در وعده صبحانه خود ، کربوهیدرات ، پروتئن(چربی های مفید) را جای دهید.افراد معدودی یافت می شوند که می توانند در صبحانه غذاهای سنگین مانند برنج و خورشت و یا غذای شب گذشته را بخورند.

در صبحانه از قندهای ساده استفاده نکنید و سعی کنید از قندهای پیچیده مانند قند میوه استفاده کنید.

و اما مواد غذایی که برای صبحانه مناسب است:

تخم مرغ – پنیر- شیر – کشک - نان خصوصا نانهای سبوس دار- عسل – خرما و همچنین 1 لیوان آبمیوه تازه و طبیعی مانند آب پرتغال.

ترکیبی از این مواد یک صبحانه مناسب است.

یکی دیگر از مواد غذایی که ما ایرانی ها در صبحانه بخصوص در فصل سرما استفاده می کنیم،عدسی است که بسیار عالی و مقوی است.البته در ادامه مباحث بهترین ترکیب های غذایی را برایتان شرح خواهم داد،پس بازدیدکننده این وبلاگ باشید.

وعده نهار:

در هر کشوری با هر فرهنگی بسته به شرایط آب و هوایی، فرهنگ غذایی خاصی وجود دارد که این فرهنگ گاه ذائقه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولا اکثریت افراد جامعه از مواد غذایی یکسان و یک نواختی استفاده می کنند.

یک حقیقت تلخ که متاسفانه در عادات غذایی ما ایرانی ها وجود دارد خوردن غذاهای پرچرب و پرکالری است.در سفره ی ایرانی برنج پایه ثابت وعده های نهار و شام است و روز به روز جای بیشتری در سفره ما پیدا می کند.

           بیشترین غذاهایی که در نهار استفاده می شوند عبارتند از:برنج با انواع خورشت های پرچرب،سرخ کردنی ها.

          به جرات می توان گفت افرادی که در محل کار نهار می خورند و از بیرون غذا تهیه می کنند اغلب فست فودها را انتخاب می کنند.

          با توجه به زندگی امروزه که افراد تحرک کمی دارند،طی چند سال آینده چاقی یکی از معضلات بزرگ زندگی بشر خواهد شد.متاسفانه همراه با چاقی مشکلات عدیده ی دیگری مانند:ناراحتی های گوارشی ،چربی و قند خون و سایر مشکلات بدنی مانند کبد چرب را که بسیار شایع است را بوجود می آورد.

           برنج غذای بسیار مفیدی است و دارای ویتامین ها و املاح فراوانی است اما باید به اندازه و درست استفاده شود.

          دوستان سعی کنید برنج و خورشت ها را کم چرب و یا با استفاده از روغن زیتون پخت کنید تا از سلامت بیشتری برخوردار باشید.سعی کنید در کنار غذای اصلی از سالاد و سبزیجات استفاده کنید.

          همه از خوردن غذا لذت می برند اما تنها طعم غذا مهم نیست و سلامت آن اهمیت بیشتری دارد.اگر به این مسئله دقت نکنید خیلی زود سلامتتان به خطر  افتاده و مجبور به تحمل رژیم های سخت و سنگین خواهید شد.پیشگیری بهتر از درمان است.افرادی که دارای اضافه وزن هستند بعد از نهار به هیچ عنوان از تنقلات و شیرینیجات استفاده نکنند.

           وعده شام:

                     در وعده شام نباید از غذاهای پرکالری استفاده کرد.متاسفانه بسیاری از مردم عدات غذایی بدی دارند به این صورت که صبحانه نمی خورند یا آن را در دو یا سه لقمه خلاصه می کنند،و در نهایت خود را برای شام آماده می کنند تا از سفره ای رنگین بهره برده و شب را با خوردن تنقلات و شیرینیجات و میوه به پایان برسانند واین کاملا نقطه مقابل رژیم غذایی سالم است.یعنی شما به جای آنکه صبحانه و ناهار را کامل بخورید،غذای اصلی را در شب می خورید و بعد از آن  زمان خواب شبانه میرسد.به دلیل نداشتن تحرک بعد از وعده شام تمام کالری مصرفی در بدن ذخیره و به شکل چربی در بدن ، خود مینمایاند.

                     برای داشتن بدنی سالم باید رژیم غذای سالم داشته باشیم.غذاهای اصلی را حدالامکان بین 8 صبح تا 16 مصرف کنیم و برای شام غذایی سالم و سبک در نظر بگیریم.

                    دوستان شما با مصرف غذای پرکالری در وعده شام هیچ لطفی به بدنتان نکرده اید و بدن را در معرض مشکلات فراوان از جمله اضافه وزن و چربی و قند خون قرار می دهید.

                     غذاهایی که مناسب شام هستند باید ویژگی های زیر را دارا باشند.

                    آبپز و کم کالری.

                    غذاهای پروتئینی مانند:مرغ،ماهی،گوشت قرمز(با توجه به شرایط سنی و وضعیت کلی فرد).

                     میوه،سالاد،سبزی.(میوه کم).

                    به هیچ عنوان از غذاهای آماده - سرخ کرده - غذاهای چرب – تنقلات – شیرینیجات - سس و نوشابه ها استفاده نکنید.

                    یک لیوان شیر گزینه مناسبی برای قبل از خواب است.چرا که شیر دیر جذب شده و بدن کمتر احساس گرسنگی می کند.(مباحث بعدی رژیم های غذایی را دنبال کنید)

 

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : latif gholamian

← آرشیو

← لینکستان

← صفحات جانبی

FreeCod Fall Hafez

← نظرسنجی

    مایلید درباره کدام موضوع مطالب بیشتری ارائه شود؟





آمار سایت

تماس با ما -------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------